• IV edycja: Zadanie 3 - Warsztat uczniowski

        • Pierwszy warsztat uczniowski "Barter - gospodarka bez pieniądza" został przeprowadzony przez członków drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej w klasie IV i VI. Prowadzący poprosili uczniów, aby wyobrazili sobie kraj, w którym nie używa się pieniędzy i powiedzieli, że będą uczestniczyć w prostej grze przedstawiającej gospodarkę bez pieniądza. Rozdali każdemu uczniowi po 3 jednakowe karty przedstawiające różne produkty i poprosili, by nie pokazywali innym, jakie dobra posiadają.

          Powiedzieli również, że mają sobie wyobrazić, że każdy z nich jest producentem tych dóbr. Następnie zapytali uczniów, jakie mają produkty i ich nazwy zapisali na tablicy, aby uczniowie wiedzieli, jakie produkty zostały wytworzone w ich klasowej gospodarce. Wytłumaczyli, że nazwy towarów z kart oznaczają to, że uczniowie są producentami tych produktów. Każdy z uczniów jest producentem danych dóbr i produkuje je w dużych ilościach. Po zaspokojeniu własnych potrzeb ma nadwyżki produkcji (czyli wylosowane karty) i może je wymienić. Powiedzieli również, że taki sposób wymiany w gospodarce bez wykorzystania pieniędzy nosi nazwę "Barter" (uczniowie klasy VI już zetknęli się wcześniej z tą nazwą uczestnicząc w lekcji i rozwiązując rebus, którego hasło brzmiało właśnie "Barter"), a towary które się wymienia to płacidła. W dalszej kolejności prowadzący poprosili uczniów, by wybrali sobie po 3 produkty ze sporządzonej wcześniej na tablicy list, tj. towary, które chcieliby zdobyć spośród dóbr obecnych w klasowej gospodarce. Zakomunikowali, że jedynym sposobem ich uzyskania jest dokonanie wymiany "Towar za towar" z innymi osobami. Ogłosili rozpoczęcie gry dając im czas na wymianę 10minut.

          Po upływie wyznaczonego czasu prowadzący zadali uczniom pytania: Kto zdobył produkty, na

          których mu zależało? Czy było to dla nich łatwe zadanie? Czy zetknęli się z jakimiś trudnościami?

          Podsumowując wszyscy wspólnie doszli do wniosku, że handel barterowy jest trudny ze względu np. psucia się towarów, utrudnioną podzielność (jak wymienić np. owoce za komputer), czy też poręczność (jak przenieść worki soli?) Zadanie to ukazało się dla uczniów nie lada wyzwaniem, tylko niektórym udało się nabyć pożądane dobra. Biorąc udział w tej grze uczniowie sami mieli możliwość doświadczyć, że wymiana towar za towar wcale nie jest taka łatwa.

          Drugi warsztat: Memory - banknoty z serii "Władcy Polski" został przeprowadzony w klasie V i VI.

          Członkowie drużyny przygotowali dla nich grę korytarzową - memory. Na jednej części puzzli uczniowie umieścili ilustracje banknotów obiegowych o nominałach 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł, 200 zł oraz 500 zł z zamazanym podpisem władcy, a na drugiej części puzzli nazwę władcy. Zadaniem uczniów było dopasowanie w pary banknot o odpowiednim nominale do określonego władcy. Z tym zadaniem uczniowie nie mieli większego problemu. Zarówno uczniowie klasy V jak i VI poradzili sobie doskonale.

          Trzeci warsztat: Konkurs - Kolekcjonerska moneta "Pamięci Rodziny Ulmów" został przeprowadzony w każdej klasie. Warsztat ten został poprzedzony pogadankami uczniów z wychowawcami na temat kolekcjonerskiej monety poświęconej Pamięci Rodziny Ulmów oraz przygotowaniem przez członków drużyny folderu poświęconego tej monecie.

          Konkurs został przeprowadzony w dwóch kategoriach; w kategorii klas I - III oraz w kategorii klas IV -VI (uczniowie klasy VII - członkowie drużyny nie brali udziału w konkursie z racji tego, że przygotowywali pytania konkursowe, natomiast klasy VIII w obecnym roku szkolnym w naszej szkole nie ma).

          Uczniowie klas I - III rozwiązywali test wiedzy, natomiast uczniowie klas IV - VI sprawdzali swoją wiedzę rozwiązując quiz przygotowany na platformie Kahoot

          LINK DO KAHOOT'A

          W każdej kategorii wiekowej przyznano trzy nagrody.

          W ten warsztat członkowie drużyny włączyli również swoich najmłodszych kolegów; z zerówki i przedszkola, których zadaniem było pokolorowanie awersu i rewersu monety kolekcjonerskiej.

          Czwarty warsztat: Podsumowanie IV Edycji Programu Złote Szkoły NBP, w którym udział wzięła cała społeczność szkolna. Podczas tego spotkania członkowie drużyny - prowadzący podsumowanie, przybliżyli po krótce wszystkie działania jakie zostały podjęte w ramach realizacji IV edycji Programu Złote Szkoły NBP.

          Był to też czas na wręczenie nagród w konkursie i podziękowanie całej społeczności szkolnej za tak liczne zaangażowanie się w realizację tego programu. Społeczność szkolna mogła również obejrzeć materiały. które zostały wypracowane podczas realizacji programu. Na zakończenie spotkania członkowie drużyny poczęstowali wszystkich uczestników przygotowanymi przez siebie ciasteczkami - monetami o nominałach 1zł, 2zł i 5zł.